« Voorlopig zit Debast helemaal op schema », klinkt het. De tweede ronde is het doel voor de verdediger. De centrale verdediger van Sporting Lissabon werkt al enkele weken individueel aan het herstel. Debast liep tijdens het seizoenseinde bij Sporting op training een kwetsuur aan de aanhechting van het dijbeen. Sindsdien werkte hij geen enkele groepstraining meer af. Vorige week onderging hij in de VS al een eerste MRI-scan.
Zeno Debast was onder bondscoach Rudi Garcia uitgegroeid tot vaste waarde en sterkhouder centraal achterin. Zowel in de dubbele confrontatie met Oekraïne in de barrages van de Nations League als in de WK-kwalificaties verscheen hij telkens aan de aftrap, op uitzondering van het tweeluik tegen Kazachstan en Liechtenstein in november vorig jaar, toen hij geblesseerd aan de kant stond. Tijdens het oefenkamp in maart in de VS stond hij aan de aftrap tegen de Verenigde Staten en was hij enkele dagen later in Chicago invaller tegen Mexico. In maart was het voormalige jeugdproduct van RSC Anderlecht nog maar net hersteld van een vervelende knieblessure, die hem sinds eind oktober van het veld had gehouden.
Na het afscheid van Jan Vertonghen na het EK van twee jaar geleden in Frankrijk, nam Debast diens basisplaats onder toenmalig bondscoach Domenico Tedesco over. Op dat EK was hij in het met 0-1 verloren openingsduel tegen Slowakije begonnen als basisspeler, nadien zou hij enkel nog tegen Roemenië enkele minuten sprokkelen. In Duitsland was hij toe aan zijn tweede grote toernooi. Vier jaar geleden in Qatar was hij er al bij op het WK, maar toen kwam hij geen minuut in actie. Het was toenmalig bondscoach Roberto Martinez die hem enkele maanden eerder voor het eerst had opgeroepen bij de Rode Duivels. Eind september 2022 pakte hij zijn eerste cap tegen Wales. Intussen staan er 26 caps (1 doelpunt) achter zijn naam.













