De debrief van Nacer Chadli na België – Iran : « Er is een gebrek aan vertrouwen en rust bij de Rode Duivels »

De debrief van Nacer Chadli na België – Iran : « Er is een gebrek aan vertrouwen en rust bij de Rode Duivels » - Circus Daily

De voormalige Rode Duivel, die ons tijdens het hele WK als consultant begeleidt, trekt zijn belangrijkste lessen uit het teleurstellende gelijkspel van België tegen Iran op zondag.

circus
Foto
Belga

Over de prestatie van de Duivels :

“We hadden de wedstrijd volledig onder controle, op een paar dreigende stilstaande fases van de tegenstander na. Maar we slaagden er niet in om de juiste pass te geven en te versnellen in het laatste derde van het veld. We missen wat inspiratie en hebben hun doelman ook veel te weinig aan het werk gezet. En daarbovenop laten we ook nog twee of drie grote kansen liggen die gewoon binnen moeten. Daarna vallen we nog met tien man en dan wordt het uiteraard moeilijker om gevaar te creëren voor het vijandige doel. Het is dus teleurstellend, zeker op het vlak van wat we offensief gecreëerd hebben. Dat is niet genoeg, vind ik, zeker niet tegen een ploeg die eigenlijk zwak was. We hadden enorm veel de bal, maar hebben daar veel te weinig mee gedaan. En uiteindelijk stap je uit die match met een gelijkspel. Dat is teleurstellend.

Tegen dit soort ploegen, die zich helemaal ingraven, moet je proberen om dat slot zo snel mogelijk open te breken. Want hoe langer het duurt, hoe meer zij beginnen te geloven dat er iets te halen valt tegen ons. Zo hebben we hen hoop gegeven en uiteindelijk komen zij dan in een situatie terecht met elf tegen tien. Dan wordt het natuurlijk lastig. Misschien is er wel een gebrek aan vertrouwen in de groep. We stralen volgens mij niet genoeg sereniteit uit.”

Over de rode kaart van Ngoy :

“Voor mij is dat niet per se rood. Die speler is nog heel ver van het doel en Brandon Mechele is nog in dekking en kan ook terugkeren op die Iraanse speler. Het is dus geen één-op-éénsituatie met de doelman. Ik ben toch wat ontgoocheld over de beslissing van de scheidsrechter.”

Over de prestatie van Lukaku :

“Romelu moest starten en hij moet ook speelminuten beginnen opdoen om klaar te zijn voor de knock-outfase, als we de groepsfase overleven. Ik denk dus dat het goed was om hem vandaag te laten starten. Hij heeft ritme opgedaan en dat zal hem ook goed doen om opnieuw wat in de benen te komen.”

Over de afwezigheid van Doku :

“Natuurlijk is Jérémy een van de dragende spelers. Als je hem in je ploeg hebt, kan hij op een onschuldige fase het verschil maken, dus uiteraard voel je dat gemis. Maar zelfs zonder Jérémy moeten we dit soort wedstrijden gewoon gemakkelijk winnen.”

Over het vervolg van het toernooi :

“Ik verwacht hetzelfde soort wedstrijd tegen Nieuw-Zeeland, een ploeg die veel zal verdedigen. We zullen die match moeten openbreken en zo snel mogelijk moeten scoren. Want nogmaals : als we opnieuw kansen blijven missen, dan wordt het niet goed. Ik denk nog altijd dat we door de groepsfase raken. Maar dan moeten we wel winnen, simpelweg. Ik blijf optimistisch.”