Uruguay staat met de rug tegen de muur na twee teleurstellende gelijke spelen tegen Saoedi-Arabië en Kaapverdië. Het speelt tegen Spanje voor zijn overleving op het WK, en dat in een uiterst grimmige sfeer. Volgens het medium El Espectador Deportes is er een crisisberaad van bijna 50 minuten losgebarsten tussen de leiders van de kleedkamer en Marcelo Bielsa. De spelers verwijten hun coach openlijk zijn buitenproportionele fysieke eisen op de training, die volgens hen verantwoordelijk zijn voor de opgelopen vermoeidheid en de blessures die voor de wedstrijden zijn vastgesteld.
Deze rebellie heeft « El Loco » diep geïrriteerd. Trouw aan zijn reputatie van onbuigzaamheid weigert de Argentijnse tacticus zijn werkwijze aan te passen of zijn tactische schema om te gooien voor het duel met La Roja. De breuk tussen de coach en zijn spelersgroep lijkt totaal. Volgens de Uruguayaanse pers interpreteert Marcelo Bielsa deze actie van de spelers als een regelrechte poging tot een « staatsgreep » tegen zijn persoon.
De bondscoach is ervan overtuigd dat deze muiterij een politieke reactie is van zijn kleedkamer om hem te laten betalen voor zijn harde keuzes, in het bijzonder het thuislaten van twee historische boegbeelden van de Celeste voor dit WK : aanvaller Luis Suárez en middenvelder Nahitan Nández.













