Jeremy Doku is dinsdagavond omstreeks 20u10 (plaatselijke tijd) met een vlucht van British Airways vanuit de Britse hoofdstad Londen geland op de SeaTac-luchthaven van Seattle.
Nadien wordt hij meteen overgebracht naar Hyatt Regency Lake Washington, de uitvalsbasis van de Rode Duivels op dit WK. Woensdag zou hij opnieuw aansluiten op training, die achter gesloten deuren plaatsvindt.
De winger van Manchester City is zondagochtend (plaatselijke tijd), de dag van de tweede groepswedstrijd tegen Iran, vanuit Los Angeles vertrokken naar Londen om zijn vrouw bij te staan bij de geboorte van hun zoon Praise. Naar verluidt kwam Doku daarvoor net op tijd aan in de Britse hoofdstad.
Doku mocht afreizen naar Londen omdat hij toch niet kon spelen in het duel tegen Iran. Zaterdag vernamen de aanwezige media in Los Angeles vlak voor de training in het stadion van LA Galaxy dat Doku out was voor die wedstrijd.
Volgens de bond had de winger van City opnieuw meer last van zijn luchtwegeninfectie. Doku had toen een lastige nacht achter de rug. Hij maakte vrijdag mee de verplaatsing van Seattle naar Los Angeles, maar daar zou hij op zijn hotelkamer blijven.
Volgens de bond kreeg Doku vorige week een antibioticakuur voorgeschreven. In principe zou hij speelklaar moeten geraken voor de clash van vrijdag (plaatselijke tijd) in Vancouver tegen Nieuw-Zeeland. Al valt het nog af te wachten hoe hij de jetlag zal verteren. De vluchtduur tussen Londen en de Amerikaanse westkust bedraagt zo’n negen uur. Daarnaast is er nog het stevige uurverschil.
De voorbije twee weken voelde Doku hinder tijdens inspanningen. Vorige vrijdag tijdens de training in Renton viel het al op dat hij de opwarming grotendeels aan zich voorbij liet gaan. De winger had al sinds zijn aankomst in de VS last van ademhalingsproblemen. Tijdens de eerste volwaardige groepstraining in Renton, daags na de aankomst in Seattle, trok hij reeds na een vijftigtal minuten naar binnen. Er werd toen gedacht aan een blessure, maar uiteindelijk bleken het ademhalingsproblemen te zijn.
Doku trainde later die week wel weer volledig mee en startte vorige week maandag in Lumen Field ook in de basis tegen Egypte, maar kende toen een moeilijke wedstrijd en was zichtbaar geïrriteerd. Na afloop bekende bondscoach Rudi Garcia dat zijn sleutelspeler nog steeds last had van ademhalingsproblemen. « Op het einde kon hij niet meer voluit gaan », zei de bondscoach toen. Tussendoor had Doku in interviews ook laten uitschijnen dat hij graag de geboorte van zijn zoon zou bijwonen.













