In bloedvorm met Duitsland op het WK is Deniz Undav een van de absolute sensaties van dit toernooi. De aanvaller werd al twee keer als invaller gebracht en was telkens beslissend. Hij hielp Duitsland mee aan een ruime zege tegen Curaçao, maar vooral tegen Ivoorkust maakte hij het verschil met een knap tweeluik.
Volgens de RTBF sprak de voormalige Union-aanvaller in een interview met de FIFA over zijn bijzondere parcours en de tijd waarin hij voetbal combineerde met werk in de fabriek : “Toen vond ik het niet zo zwaar als men zou denken, omdat ik ook veel plezier had in het leven. Achteraf gezien was het zeker heel zwaar, maar als je jong bent heb je nog de energie om dat aan te kunnen. Ik hield gewoon van voetbal.”
Alles ging vervolgens snel voor de 29-jarige Duitser. Hij begon bij de beloften van Eintracht Braunschweig voor 600 à 700 euro per maand, scoorde 9 keer in 18 wedstrijden en versierde een transfer naar derdeklasser SV Meppen. Daar maakte hij 24 goals in twee seizoenen, waarna Union zijn talent opmerkte. In België scoorde hij 37 keer in 56 matchen, waarna hij naar Brighton trok en in 2024 bij Stuttgart belandde.
“Het voelt niet echt”
Undav beleeft op dit WK 2026 zijn grote doorbraak op het internationale toneel : “Het is als een droom, het is ongelooflijk. Het voelt niet echt. Ook al weet ik dat ik altijd heb gescoord. Maar op dit niveau, op het wereldtoneel, was dat nog nooit gebeurd. Sinds de wedstrijd tegen Ivoorkust lijkt mijn naam overal te zijn. Dat had ik niet verwacht, want ik ben altijd onderschat geweest. Ik ben nooit een grote ster geweest. Ik ben altijd gewoon Denis geweest. En ja, het is gewoon ongelooflijk wat er nu gebeurt.”
Zijn spelinzicht is een van zijn grootste troeven : “Het is niet dat ik in het moment echt nadenk ; ik begrijp het voetbal zo goed dat ik bepaalde situaties anticipeer vóór de tegenstander. Bijvoorbeeld : ‘hier kan een duel komen, daar kan de bal vallen’, dus dan beweeg ik al licht in die richting. Scoren zit gewoon in mijn bloed, dat is alles. Ik hou ervan.”
“Het maakt niet uit of ik start of inval”
Na zijn sterke prestaties op het WK is er in Duitsland discussie : moet Deniz Undav starten ? De hoofdrolspeler zelf wil zich daar niet in mengen : “Vroeger zeiden ze dat ik moest starten. Nu zeggen ze dat ik moet invallen. Dat vind ik soms grappig, eerlijk gezegd. Maar goed, wat kan ik zeggen ? Als speler wil je altijd starten. Gelukkig kan ik beide. Gelukkig ben ik klaar om te presteren zodra ik op het veld sta. En ja, als ik invaller ben, probeer ik gewoon hetzelfde te doen als altijd.”













