« Ik heb niets te verliezen » : Alexander Blockx staat opnieuw voor loodzware taak tegen Zverev

« Ik heb niets te verliezen » : Alexander Blockx staat opnieuw voor loodzware taak tegen Zverev - Circus Daily

Het is zonder druk dat Alexander Blockx (ATP 37) dinsdag mag aantreden in de hoofdtabel van zijn allereerste Wimbledon. De 21-jarige Antwerpenaar is net op tijd hersteld van een blessure aan de rechterenkel — opgelopen tijdens een training op Roland Garros — en daagt zo in de eerste ronde de 29-jarige Duitser Alexander Zverev (ATP 3) uit, de kersverse winnaar op het Parijse gravel.

circus
Foto
BELGA

« Ik zou niet van een wonder spreken, want het was sowieso de bedoeling dat ik hier zou spelen », vertrouwde hij zaterdag aan Tennis Belgium toe vanuit de All England Club. « Na de val zijn we zo snel mogelijk met de revalidatie begonnen. Ik was op een dinsdag gevallen in Parijs en we hebben die vrijdag al geprobeerd om voorzichtig te stappen. De diagnose was dezelfde als na de US Open, dus ik wist meteen wat ik wel kon doen en wat ik beter kon vermijden. Ik heb de afgelopen dagen trainingssets gespeeld en dat verliep erg goed. Ik heb mijn beste niveau teruggevonden, vergelijkbaar met dat op gravel, wat heel bemoedigend is. Natuurlijk heb ik niet de gunstigste loting getroffen, maar ik zie ook het positieve : opnieuw tegen Zverev spelen geeft me de kans om iets nieuws te proberen. En bovendien is spelen op een groot court op Wimbledon iets waar velen van dromen. Ik ook. »

Het wordt inderdaad al de derde onderlinge confrontatie op het circuit in amper twee maanden tijd tussen de twee Alexanders. De eerste twee vonden plaats tijdens de ATP Masters 1000-toernooien van Madrid en Rome, waar Zverev telkens in twee sets aan het langste eind trok.

« De verwachtingen zijn logischerwijs beperkt, maar tegelijkertijd heb ik niets te verliezen », vervolgde hij. « Op gras denk ik dat mijn spel goed kan renderen. Mijn opslag was de voorbije weken solide en ik kan nog wat variatie toevoegen. In de rally’s moet ik mijn slagen durven loslaten, want als je op deze ondergrond ondergaan wordt, is het moeilijk om terug in het punt te komen. Natuurlijk zal er nervositeit zijn, vooral op Wimbledon, op een groot court en tegen een wereldtopper. Maar waarschijnlijk minder dan normaal, aangezien ik de duidelijke outsider ben. Wat er ook gebeurt, ik zal zoals altijd alles geven. »