De Rode Duivels hebben hun plaats in de 16e finales van het WK verzekerd als winnaar van groep G door Nieuw-Zeeland met 1-5 te verslaan op vrijdag.
België moest echter wachten om het verschil te maken, met een paal en een afgekeurde penalty vóór de openingstreffer van Leandro Trossard net voor het halfuur. « Het begin van de wedstrijd deed denken aan Kroatië (op het WK 2022, nvdr.) », reageerde Thibaut Courtois bij RTBF. « Het eerste doelpunt heeft ons bevrijd en het feit dat we snel het tweede doelpunt in de tweede helft maakten, heeft ons naar de overwinning geleid. Het is jammer voor dat tegendoelpunt, maar gelukkig scoren we daarna nog twee keer. »
Na het vijfde doelpunt van Alexis Saelemaekers verliet Courtois zijn strafschopgebied om de overwinning met zijn ploegmaats te vieren. « Normaal vier ik alleen, maar hier wilde ik met iedereen vieren. Ik wist dat we met dat doelpunt zeker waren van de eerste plaats. Ik ben heel gelukkig voor iedereen », voegde hij eraan toe, hij die nu alleen het Belgische record van aantal WK-wedstrijden in handen heeft.
Doku: « Een intense week »
Doelpuntenmaker van het derde Belgische doelpunt, Kevin De Bruyne, verborg zijn emoties niet na zijn doelpunt. « Ik heb heel hard gewerkt om hier op mijn beste niveau te zijn na een moeilijk seizoen. Ik ben nu ouder, maar ik speel nog altijd voluit en probeer het team te duwen. Op een dag weet ik dat ik een stap terug zal moeten zetten, maar ik doe alles wat ik kan om het team te helpen winnen », vertrouwde KDB toe bij RTBF.
Titularis als verrassing, Jérémy Doku zei « blij te zijn om terug op het veld te staan » na « een intense week » waarin hij heen en terug naar Londen vloog om de geboorte van zijn zoon bij te wonen. « Ik was heel blij dat ik dat moment heb kunnen meemaken, maar ook dat ik terug ben kunnen keren en voetbal heb kunnen spelen voor mijn land, want dat is mijn job. »













