Standard gaat niet in beroep tegen sancties : « Een nieuwe start »

Standard gaat niet in beroep tegen sancties : « Een nieuwe start » - Belga - Belga

Een dag na de beslissing van het Disciplinair Comité van de Belgische voetbalbond om de wedstrijden tussen Standard en Charleroi komend seizoen achter gesloten deuren af te werken, hebben de Rouches gereageerd in een persbericht. De club gaat niet in beroep tegen de straf.

circus
Foto
BELGA

« Hoewel we ervan overtuigd blijven dat zogenaamde objectieve tuchtrechtelijke verantwoordelijkheid niet verenigbaar is met de principes van het tuchtrecht, willen we bovenal de veiligheid van al onze supporters beschermen », zo reageerde algemeen directeur Pierre François. « Zij moeten met hun familie naar het stadion kunnen komen zonder bang te hoeven zijn voor dergelijke incidenten. » François verwees daarmee naar de incidenten die plaatsvonden tijdens de laatste speeldag van de play-offs van de Jupiler Pro League op 23 mei op Sclessin, tijdens de thuiswedstrijd tegen Charleroi.

De algemeen directeur van Standard wil in de toekomst zo geen ongeregeldheden meer. « We willen een positief beeld schetsen van onze club en het Belgische voetbal (en met name het Waalse voetbal). We hebben eerder deze week al een bijeenkomst georganiseerd tussen vertegenwoordigers van onze supporters en de politie van Luik. Sommige supporters hebben zich tijdens die bijeenkomst verontschuldigd. Iedereen gaf aan een nieuwe start te willen maken, » vervolgde hij, eraan toevoegend dat hij binnenkort contact zou opnemen met de directie van Charleroi.

Standard aanvaardt de opgelegde sancties - een boete van 10.000 euro naast de matchen achter gesloten deuren - dan ook. De fans betreuren de collectieve impact van de straf, maar leggen zich ook neer bij de beslissing. « Het is essentieel om met een schone lei aan een nieuw seizoen te beginnen en samen te werken, zodat de sfeer op Sclessin niet langer wordt verpest door incidenten zoals die we na het laatste fluitsignaal van de Waalse derby hebben meegemaakt, » concludeerde Alain Renard, voorzitter van de supportersvereniging Famille des Rouches.